TINTA MINDA

AL-QURAN DAN PENINGKATAN PRESTASI DALAM SUKAN

26/04/2024 09:52 AM
Pendapat mengenai pelbagai isu semasa daripada peneraju pemikiran, kolumnis dan pengarang.

Oleh: Dr Mohd Firdaus Bin Abdullah

Membaca Al-Qur’an bukan sahaja merupakan latihan rohani; ia juga mempunyai pelbagai faedah positif pada kehidupan orang. Membaca Al-Quran boleh membantu atlet meningkatkan prestasi mereka. Atlet boleh mencapai ketelusan mental dan tumpuan dengan membaca Al-Quran, yang akan membantu mereka mengekalkan mental yang kuat dan melakukan yang terbaik.

Membaca Al-Quran tingkat disiplin, kesabaran

Selain itu, membaca Al-Qur’an menanamkan disiplin dan kawalan diri, yang merupakan kualiti penting bagi atlet untuk berkembang dalam sukan masing-masing. Pelajaran Qur'an tentang ketahanan dan kesabaran juga boleh memotivasi pemain untuk mengatasi halangan dan rintangan dalam kerjaya sukan mereka.

Lebih-lebih lagi, membaca Al-Quran boleh memberi atlet motivasi dan kekuatan dalaman dengan mengingatkan mereka tentang misi mereka dan menanamkan rasa tujuan dan sambungan dengan kuasa yang lebih tinggi.

Atlet yang memasukkan bacaan Al-Qur’an ke dalam rutin harian mereka tidak hanya boleh meningkatkan prestasi fizikal mereka, tetapi juga menemui kenyamanan dan kepuasan rohani dalam mengejar kebesaran mereka. (Noh et al., 2020).

Kesan Al-Quran terhadap prestasi sukan atlet antarabangsa terkemuka menunjukkan manfaat yang berpotensi. Dengan menerapkan amalan rohani ini dalam rutin harian mereka, atlet di seluruh dunia telah menemui sumber kuasa dalaman, tumpuan, dan disiplin, dengan itu meningkatkan keupayaan fizikal mereka.

Dengan kefahaman yang lebih mudah, membaca Al-Qur’an adalah kedua-dua amalan agama dan latihan yang sihat untuk atlet kerana ia meningkatkan tumpuan mereka, disiplin, ketahanan mental, motivasi, dan prestasi keseluruhan dalam sukan tertentu mereka.

Analisis jenis surah disyorkan untuk atlet

Apabila menganalisis jenis surah yang disyorkan untuk atlet, ia adalah penting untuk memberi keutamaan kepada mereka yang menekankan ketekunan, kekuatan, dan tekad.

Surah al-Fatihah, bab pertama Al-Quran, ialah surah yang kuat dan biasa dibacakan yang membincangkan topik-topik seperti mencari bimbingan, kesabaran, dan mengekalkan hubungan rapat dengan Ilahi. Lebih-lebih lagi, Surah Al-Baqarah, bab terpanjang Al-Quran, membincangkan tema ketekunan dan tekad, menyediakan pengajaran penting bagi atlet dalam memberi tumpuan dan komitmen dalam usaha mereka.

Surah lain yang perlu dipertimbangkan ialah Surah Al-Imran, yang menekankan nilai kesabaran dan ketahanan, yang kedua-duanya diperlukan bagi atlet untuk mengatasi halangan dan mencapai matlamat mereka.

Surah-surah ini boleh berfungsi sebagai sumber inspirasi dan arahan untuk atlet, membolehkan mereka untuk mengukuhkan kekuatan mental dan tumpuan mereka kerana mereka mencari kejayaan sukan.

Pengajaran Al-Quran bangunkan kekuatan fizikal dan mental

Atlet yang memasukkan pengajaran Al-Quran ke dalam rutin harian mereka mungkin membangunkan bukan sahaja kekuatan fizikal tetapi juga kekuatan rohani. (Bensaid et al., 2014). Kepercayaan dan pelajaran ini boleh membantu mereka mencapai kesejahteraan dan kejayaan keseluruhan, baik di dalam dan di luar lapangan.

Beberapa atlet antarabangsa telah melaporkan bahawa membaca Al-Quran telah membantu mereka meningkatkan prestasi mereka. Mesut Özil, seorang pemain terkenal, telah secara terbuka menyatakan bahawa membaca Al-Quran telah membantu beliau untuk tetap tenang dan fokus semasa permainan.

Selain itu, Hakeem Olajuwon, bekas pemain bola keranjang profesional, mengiktiraf kejayaan beliau di lapangan kepada disiplin dan ketelusan mental yang dicapai daripada membaca Al-Quran. Anthony Joshua, juara Olimpik dua kali dan petinju profesional British, adalah contoh yang terkenal.

Beliau telah menyatakan bahawa membaca Al-Quran telah membantu beliau membangunkan ketelusan mental, perhatian, dan disiplin, yang semua telah menyumbang kepada kerjaya tinjunya.

Kobe Bryant jua dikatakan terkait dengan membaca Al-Qur’an dalan usahanya meningkatkan prestasi. Walaupun bukan seorang Muslim, Bryant kerap membincangkan bagaimana membaca Al-Quran membantu beliau mencari ketenangan, tumpuan, dan ketahanan mental di dalam dan di luar mahkamah.

Begitu juga bekas pemain bolasepak pasukan Brazil yang telah menemui nilai dalam membaca Al-Quran ialah sensasi bola sepak Brazil Kaka. Beliau telah membincangkan bagaimana mempelajari Al-Quran telah memberi beliau ketenangan dalaman, ketelusan mental, dan kekuatan sepanjang tempoh yang sukar dalam kerja-kerja beliau.

Contoh-contoh ini menunjukkan bagaimana amalan membaca Al-Quran boleh melintasi halangan-halangan agama dan memberi manfaat yang menguntungkan kepada atlet dari pelbagai latar belakang, menyediakan mereka dengan kekuatan mental dan rohani yang mereka perlukan untuk cemerlang dalam sukan tertentu mereka.

Kesan positif kepada atlet antarabangsa

Akhirnya, kesan Al-Quran terhadap prestasi atlet antarabangsa, Muslim dan bukan Muslim, menunjukkan manfaat universal yang ditawarkan. Amalan rohani membaca Al-Quran telah membantu atlet membangunkan ketelusan mental, perhatian, disiplin, dan kuasa dalaman, yang semua menyumbang kepada prestasi atletik mereka.

Atlet seperti Mesut Özil, Hakeem Olajuwon, Anthony Joshua, Franck Ribéry, Kobe Bryant, dan Kaka telah menunjukkan bahawa membaca Al-Quran boleh memberi kesan positif kepada atlet dari pelbagai latar belakang, tanpa mengira agama.

Dengan melaksanakan latihan ini ke dalam rutin harian mereka, atlet telah mendapat inspirasi penting, disiplin, dan ketahanan, pada akhirnya meningkatkan kebolehan atletik mereka dan kesejahteraan umum.

Manfaat menghubungkan dengan ajaran-ajaran Al-Quran melampaui spiritualitas kepada kekuatan mental dan fizikal, menunjukkan maknanya sebagai sumber bimbingan dan kekuatan untuk atlet di seluruh dunia.

-- BERNAMA


Dr Mohd Firdaus Bin Abdullah ialah daripada Fakulti Sukan dan Sains Eksesais Universiti Malaya

(Semua yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak menggambarkan dasar atau pendirian rasmi BERNAMA)