SALAM DARI BEIJING

AKTIFNYA WARGA EMAS DI KOTA BEIJING! 

17/04/2023 09:45 AM
Pendapat mengenai pelbagai isu semasa daripada peneraju pemikiran, kolumnis dan pengarang.
Oleh :
Hasnah Jusid

Kita selalu beranggapan bahawa apabila seseorang individu mencecah usia emas, mereka akan terperuk di dalam rumah, kurang aktif dan hanya berehat lebih-lebih lagi selepas persaraan.

Bagaimanapun, pengalaman penulis berada di kota Beijing nyata melenyapkan persepsi berkenaan.

Antara perkara yang menarik perhatian penulis ketika bersiar-siar di taman awam sekitar China, khususnya di Beijing ialah hampir 70 peratus daripadanya dipenuhi warga emas.

Pergilah ke mana-mana taman, anda pasti akan menemui warga emas yang melakukan pelbagai aktiviti seperti menari, tai chi, qigong, bermain mahjong, menyanyi beramai-ramai seperti koir dan bersenam.


Taman awam umpama ‘taman permainan’ untuk golongan emas ini yang kebanyakannya terdiri daripada pesara.

Bukan itu sahaja, penulis juga adakalanya terpana melihat kekuatan golongan ini yang boleh melakukan pelbagai aksi tidak ubah seperti seorang gimnas, malah ada yang melakukan aksi seperti headstand, dips, tucks, plunches pada parallel bars.

Badan mereka juga kelihatan berotot, jelas menunjukkan betapa mereka menjaga pemakanan dan sering melakukan latihan walaupun di usia emas.

Kelihatan juga warga emas yang mengambil peluang menggunting rambut mereka melalui khidmat yang disediakan sukarelawan di taman.

Pernah sekali, ketika penulis berkunjung ke pasar basah berhampiran daerah kecil Zuojiazhuang di Chaoyang, Beijing, penulis dapat melihat sekumpulan kira-kira 300 warga emas yang menyanyikan banyak lagu secara beramai-ramai.

Hampir kesemua mereka mempunyai buku lirik masing-masing dan menyanyikan lagu mengikut arahan yang diberikan ‘konduktor’ mereka.

Warga Emas Pengunjung Terbanyak Taman Awam Di China

Warga emas merupakan golongan terbesar yang berkunjung ke taman-taman di China. Ramai juga warga emas yang menjadikan taman sebagai tempat beramah mesra dan bertemu rakan baharu.

Trend seperti ini bukan baharu di China. Malah, taman awam telah lama menjadi tempat orang ramai dari semua peringkat umur berkumpul dan mengambil bahagian dalam aktiviti fizikal. Walau bagaimanapun, apabila penduduk China terus meningkat usia, kepentingan taman sebagai tempat rekreasi untuk warga emas semakin jelas.


Taman-taman di China boleh diakses secara percuma oleh semua orang serta menyediakan persekitaran yang selamat dan mesra untuk warga emas kekal aktif. Banyak kerajaan tempatan di China juga melabur dalam infrastruktur taman untuk menjadikannya lebih mesra warga emas, dengan ciri seperti bangku, laluan pejalan kaki dan peralatan senaman yang direka khusus untuk orang dewasa yang lebih tua.

Secara keseluruhannya, penggunaan aktif taman awam oleh warga emas China merupakan trend positif yang menggalakkan penuaan yang sihat dan pembinaan komuniti.

Populasi Menua Di China

Bagaimanapun, penduduk yang semakin tua di China menjadi kebimbangan bagi kerajaan dan masyarakat negara itu sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Sehingga 2021, kira-kira 264 juta orang di China berumur 60 tahun ke atas, menyumbang 18.7 peratus daripada jumlah penduduk, dan jumlah ini dijangka mencecah 487 juta menjelang 2050.

Penduduk yang semakin tua bukan sahaja menimbulkan cabaran ekonomi dan sosial, tetapi juga menjejaskan sistem penjagaan kesihatan, sistem pencen dan struktur keluarga.


Dengan tenaga kerja yang semakin berkurangan dan kos penjagaan kesihatan yang semakin meningkat, kerajaan menghadapi tekanan untuk mencari jalan untuk menyokong penduduk tua.

Bagi menangani isu ini, kerajaan China telah melaksanakan dasar seperti dasar dua anak, yang membenarkan pasangan mempunyai dua anak jika salah seorang ibu bapa adalah anak tunggal, dan lanjutan umur persaraan. Selain itu, penyelesaian inovatif seperti perkhidmatan penjagaan warga emas dalam talian dan penjaga robot telah muncul dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Penyelesaian kepada penduduk yang semakin tua di China ialah menaik taraf perkhidmatan penjagaan kesihatan untuk menjadi lebih bersepadu, mesra umur dan berorientasikan kesejahteraan.

-- BERNAMA

Hasnah Jusid merupakan wartawan daripada Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (BERNAMA) yang mengikuti Program China Asia Pacific Press Center 2022, di bawah rangka kerja China International Press Communication Centre (CIPCC), di Beijing selama lima bulan bermula Julai.

(Semua yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak menggambarkan dasar atau pendirian rasmi BERNAMA)